Ponúkané služby
Služby
V prípade záujmu o niektorú zo služieb ma prosím kontaktujte na:
info@centrumeliot.sk alebo na tel. čísle: 0911 987 938
Individuálne špeciálno - pedagogické intervencie
Individuálne špeciálno – pedagogické intervencie sú súhrnom aktivít multidisciplinárneho charakteru, zamerané na predchádzanie, zmiernenie alebo odstraňovanie nepriaznivých dôsledkov oslabení niektorých oblastí, postihnutia alebo narušenia.
Terapie sú komplexné, zamerané na všetky oblasti osobnosti dieťaťa (bio-psycho-socio). Terapie sú pravidelné, plán intervencií je ušitý dieťaťu na mieru, podľa jeho potrieb.
Po úvodnej konzultácií a diagnostike si stanovíme plán termínov.
Postup intervencie:
- vstupný pohovor s rodičmi
- vstupná diagnostika
- vypracovanie plánu intervencie
- informovanie o postupoch terapie
- intenzívne terapie
- hodnotenie terapií po 3 mesiacoch / po 6 mesiacoch
- zhodnotenie potreby ďalších terapií
- ukončenie intervencií
Jias - Individualizovaný sluchový tréning podľa Dr. Johansena
Jias je sluchový tréning, pričom sa stimulujú nervové dráhy v mozgu. Jias je vhodný pre deti s problémami v reči, s ťažkosťami v čítaní, písaní. Dokáže pomôcť pri ťažkostiach s pozornosťou, pri ťažkostiach s koncentráciou. Porucha sluchového spracovávania môže ovplyvniť vývin reči, jazyka a komunikácie. Rovnako môže ovplyvniť aj čítanie a písanie, čo často vedie k vzniku dyslexie a/alebo problémom s expresiou reči (rozprávaním) a s porozumením. JIAS sluchový tréning dokáže tieto ťažkosti zmierniť alebo úplne odstrániť.
Na začiatku intervencie je nevyhnutné identifikovať, či symptómy klienta korešpondujú s oblasťami, v ktorých dokáže byť JIAS sluchový tréning nápomocný. Pokiaľ je to možné, vykonajú sa všetky potrebné merania (monaurálna audiometria, binaurálna audiometria, dichotický test počúvania, test laterality). Na základe výsledkov diagnostiky, vyhotovenia anamnézy a popísania aktuálnych ťažkostí sa klientovi vyhotoví špeciálne upravený hudobný set so špecifickou syntetickou a/alebo inštrumentálnou hudbou.
Klient počúva v domácom prostredí 10 – 15 minút denne 4 – 8 týždňov. Po dopočúvaní hudobného setu prichádza na kontrolu, opätovne sa vykonajú kontrolné merania a na základe nich sa vyhotoví ďalší hudobný set, presne podľa potrieb daného klienta. Celý program sluchového tréningu trvá obvykle 6 – 18 mesiacov (v priemere 9 až 10 mesiacov).
Sandplaying
Je využitie pieskoviska v diagnostike, poradenstve a terapii. Sandplay vytvára bezpečný priestor pre nastolenie pozitívnej životnej zmeny. Pomocou rôznych figúrok a predmetov sa v pieskovisku odohráva príbeh. Figúrky ožívajú a práve cez ne dokážeme vyjadriť nevysloviteľné, nepochopené a vidieť súvislosti medzi túžbami a strachom. Sypký piesok je pre dieťa príjemným materiálom a už samotný kontakt s pieskom je terapeutický.
Stretnutie trvá 45 minút. Môže byť individuálne, ale môžu prísť aj súrodenci, prípadne rodič s dieťaťom, závisí od riešeného problému.
Terapia hrou a filiálna terapia
Je určená pre deti s emočnými ťažkosťami, poruchami správania, s emocionálnymi výkyvmi, pri problémoch s rovesníkmi, v rodine alebo v škole.
Porozumieť dieťaťu znamená pozerať sa, vnímať a rozumieť svetu jeho očami, ponoriť sa do jeho sveta a spôsobu prežívania. Ak dieťa cíti, že je pochopené a je v bezpečnom prostredí, dovolí nám hlbšie nahliadnuť do jeho vnútra, spoznať jeho tajomstvá, očakávania, želania aj prežívané ťažkosti.
Pre dieťa je hra prirodzená, v nej často odráža čo prežíva, ako sa má a ako sa vysporiadava s realitou.
Terapia hrou prebieha jedenkrát týždenne v trvaní 45 minút. Vždy v rovnakom čase. Prebieha individuálne. Terapeut vedie celý proces hrou bez prítomnosti rodiča.
Sindelar terapia
Sindelar terapia je určená pre deti s problémami pri učení – čítať, písať, počítať. Príčiny problémov nachádzame tam, kde sú základy týchto schopností. U detí sledujeme, aby bol vývoj základných schopností optimálny. Sledujeme dielčie funkcie, ktoré vytvárajú ucelený systém kognitívnych zručností. Základy k tomu vychádzajú z kognitívnej a vývojovej psychológie.
Vývoj učenia a myslenia môžeme prirovnať k stromu. Korene a kmene predstavujú základné schopnosti. Predpokladom všetkého myslenia a učenia je schopnosť koncentrácie a pripravenosť prijímať informácie. Kmeňom prechádzajú všetky schopnosti a zručnosti, z ktorých potom môžu vyrásť veľké aj malé konáre. Tu získava dieťa základné schopnosti ako je zachytenie, spracovanie, zoskupovanie a zapamätanie. Každý kmeň má aj svoju korunu, táto koruna obsahuje už skutočné komplexné schopnosti ako je reč, neskôr čítanie, písanie a počítanie. Keď je všetko v poriadku (nie sú oslabené žiadne funkcie) strom rastie, koruna je bohatšia a dieťa získava ďalšie zručnosti a schopnosti, ako napríklad poznanie cudzieho jazyka, znalostí o svetovej literatúre, o vyššej matematike, o filozofii a podobne.
Metóda Sindelar je určená pre deti od 5 rokov. Na základe diagnostiky určíme mieru oslabenia jednotlivých oblastí (auditívna, vizuálna, taktilná). Terapia prebieha v domácom prostredí, zábavnou formou, pomocou tréningových zošitov. Denne sa pracuje 10 minút.

Bilaterálna integrácia
Bilaterálna integrácia je pohybový program zameraný na rozvoj motoriky, koordinácie rovnováhy, ale taktiež na posilnenie exekutívnych funkcií a senzo-motorickej integrácie. Cviky sú dynamické, zábavné, je možné ich obmienať podľa schopností detí, ale aj dospelých. Program začína od jednoduchých zostáv pohybov až po tie zložitejšie a náročnejšie.
Program Bilaterálnej integrácie využíva súbor prirodzených pohybov človeka, ktoré by za bežných okolností mali byť zautomatizované. Cieľom Bilaterálnej integrácie je zlepšenie spolupráce dvoch hemisfér, čo pozitívne ovplyvňuje kognitívny aj motorický systém. Po diagnostike vedomia bilaterálnej integrácie a následnom vypracovaní tréningového plánu, cvičí klient jednotlivé cviky denne niekoľko minút, v trvaní niekoľkých mesiacov – v závislosti od aktuálneho stavu.
Čím viac bude mať dieťa senzomotorických zručností, tým viac sa bude učiť a rozvíjať v bežných denných aktivitách.
Bilaterálna integrácia je vhodná pre deti, ktoré majú horšie povedomie o svojom tele. Majú horšiu hrubú motoriku, sú nemotorné v športoch a iných aktivitách, majú „obe nohy ľavé“. Majú problém koordinovať pri práci obe ruky a nohy (skákanie na trampolíne, chytanie a hádzanie lopty, balóna, skákanie z miesta…). Majú problém používať jednu ruku alebo nohu ako asistenciu / pridržanie tej druhej (kopnutie do lopty, pridržanie papiera pri písaní, kreslení, jednou rukou jesť a druhou si držať jogurt, jednou rukou držať ihlu a druhou navliekať).
Bilaterálna integrácia je vhodná pre deti, ktoré okolo 5. roka nemajú rozvinutú preferenciu pravej alebo ľavej ruky. Je vhodná aj pre deti, ktoré majú problém s organizovaním svojich aktivít.
Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľkonina
Tréning fonematického uvedomovania podľa Eľkonina je určený pre deti predškolského veku, pre deti 1. ročníka, pre deti s odloženou školskou dochádzkou, s oneskorených alebo narušeným vývinom reči. Ide o nácvik fonematického uvedomovania ako rozhodujúceho predpokladu osvojenia písanej reči dieťaťom. Slúži aj ako prevencia školských neúspechov.
Počas hodín sa venujeme rozvoju fonematického uvedomovania, cielene rozvíjame poznanie hláskovej štruktúry slova, identifikovanie jednotlivých hlások v slove, učíme sa rozkladať a skladať slová, rozoznávať dĺžku slabiky.
Fonematické schopnosti sú dôležité pri čítaní aj písaní. To, že budeme deti v predškolskom veku mechanicky učiť abecedu, hoci ju budú vedieť aj celú, im nepomôže, k rýchlejšiemu čítaniu (v škole) alebo písaniu bez chyby.
Obsah tréningu je rozdelený do štyroch základných tém: uvedomovanie si slabík, analýza slov na hlásky, diferenciácia samohlások a spoluhlások, diferenciácia mäkkých a tvrdých spoluhlások.
Deti pracujú so špeciálnym šlabikárom, ktorý je potrebné zakúpiť.
KuPOZ
KuPOZ je program na rozvoj pozornosti u detí od 8 do 12 rokov. Je určený pre deti s ADHD/ADD, PAS, logopedickými problémami, pre deti s pomalším psychomotorickým tempom, deti neurotické, s poruchami učenia, s hraničným intelektom, ťažkosťami v oblasti emócii a správania. Ťažisko programu je v domácej práci, kedy spoločne pracuje rodič a dieťaťom – pod vedením špeciálneho pedagóga.
Zlepšujú sa vzťahy a komunikácia medzi rodičom a dieťaťom, prichádza zrýchlenie psychomotorického tempa, schopnosť pravidelnej práce, zlepšenie emočného vyladenia a prístupu k práci, zážitok úspechu a zvýšenie vedomia vlastnej ceny, odbúranie časového stresu, celkové zlepšenie pri školských úlohách, zlepšenie sluchovej a zrakovej percepcie, zlepšenie pojmového myslenia a organizačných schopností a celkové zlepšenie kvality života celej rodiny.
Pracuje sa cca 15 minút denne, 1x za 14 dní inštruktáž u odborníka. Cvičenia sú hravé a deti bavia. Deti pracujú s pracovným zošitom.
KuPREV
KuPREV je unikátny, komplexne rozvíjajúci program pre deti od 4 do 8 rokov. Ťažisko je v domácej práci, pri ktorej pracuje rodič s dieťaťom – pod vedením odborníka. Program obsahuje 15 lekcií, ktoré sa zaoberajú rôznymi témami. Každá lekcia obsahuje aj hlbšie súvislosti, mapuje otázkami porozumenie a ponúka aj úlohy, v ktorých si dieťa všetko precvičí. Zaradené sú aj citlivé témy ako napr. smrť, viera, zrodenie nového života a peniaze.
Program pomáha dieťaťu s orientáciou vo svete, uľahčuje adaptáciu pri začatí školskej dochádzky. Je možné program využiť pri zdravých deťoch (vrátane nadaných), ale aj u detí s rôznymi problémami (problémy s pozornosťou, hyperaktivitou, dysfázia alebo iné poruchy reči a komunikácie, poruchy autistického spektra, problémy v oblasti emócií a správaní, deficit kognitívnych schopností, odlišný materinský jazyk a pod.).
Program je dostatočne pružný a je možné ho priebežne prispôsobovať rodinným zvyklostiam a aktuálnej situácii dieťaťa. Je možné ho niekoľkokrát opakovať so stúpajúcou náročnosťou.
Program trvá 15 týždňov. Počas tohto obdobia rodič spolupracuje so svojim dieťaťom denne 15 – 20 minút, 1x za 14 dní inštruktáž u špeciálneho pedagóga. Tréning tak zahŕňa 9 návštev u špeciálneho pedagóga. Na stretnutiach sa realizuje nácvik a usmerňujú sa ďalšie postupy rodiča. Prípadne rodič konzultuje vzniknuté problémy. Deti pracujú s pracovným zošitom.
KuMOT
KuMOT je skupinový program pre rozvoj motoriky a sociálnych zručností, určený pre deti od 4 do 8 rokov. V jednej skupine je 6 – 8 detí, výhodou je, ak sú deti z rôznych kolektívov. Vhodný je pre deti s ADHD, pre deti nesmelé, sociálne, či motoricky neobratné alebo pre deti s inými ťažkosťami.
Celý program pozostáva z 10 stretnutí, ktoré prebiehajú 1x týždenne v trvaní 60 minút. Program je hravý, využívajú sa aj veselé pesničky o zvieratkách. V priebehu a po ukončení programu sa špeciálny pedagóg stretáva a rodičom každého dieťaťa zvlášť za účelom zhodnotenia a posunutia poznatkov o dieťati, vrátane výchovných záverov a odporučení.
Program vedie špeciálny pedagóg s platným osvedčením pre prácu s metódou spoločne s koterapeutom. Všetky pomôcky sú na pracovisku, pre deti odporúčame využívať MP3 s hudbou na doma. Sada pomôcok je určená pre jednu skupinu.
Po absolvovaní programu nastáva zlepšenie v oblastiach komunikácie, sociálnych vzťahov, schopnosť uvoľnenia, zlepšenie ovládania impulzov, uvoľnenie agresie, zlepšenie hrubej motoriky, schopnosť vyjadrovať pozitívne city, zlepšenie v oblasti komunikácie a hlavne radostnejšie dieťa.
ROPRATEM
Ropratem je program zrýchlenie pracovného tempa. Skratka Ropratem je odvodená od názvu ROzvoj PRAcovného TEMpa. Je určený hlavne pre žiakov 3. – 9. ročníka, ale je možné ho využiť aj u starších žiakov.
Rozvíjajú sa schopnosti rýchlejšieho a bezchybného spracovania dát, porozumenie čítanému textu, schopnosť organizácie práce, logické myslenie, sústredenie a pozornosť, zrakové rozlišovanie, zraková a sluchová pamäť, intermodalita (schopnosť prepínať medzi rôznymi spôsobmi vnímania), serialita (práca s postupnosťami), grafomotorika a vizuomotorická koordinácia, sebakontrola a práca s chybou.
Cieľom programu je zrýchliť pracovné tempo žiaka, podpora jeho schopností riešiť zadané úlohy nielen čo najrýchlejšie, ale aj správne, bez chýb. Okrem tohto základného cieľa podporuje rozvoj viacerých oslabených poznávacích funkcií.
Náročnosť jednotlivých úloh sa stupňuje. Žiak je vedený k tomu, aby si vytváral a používal pracovné stratégie, ktoré mu jednotlivé úlohy môžu zjednodušiť a urýchlia ich riešenie.
Program je koncipovaný ako každodenný nácvik, trvá cca 3 mesiace. Žiak denne pracuje 15-20 minút.